• 24
  • Ožu

Noć knjige 2018., manifestacija koja već sedmu godinu zaredom tematizira knjigu i popularizira čitanje, održat će se 23. travnja u povodu Međunarodnog dana knjige i autorskih prava i Dana hrvatske knjige, a ovogodišnja tema je Budućnost knjige.

Kada razmišljamo o budućnosti, pitanje knjige i čitanja povezujemo sa znanošću, izumima, inovacijama, znanstvenom fantastikom, novim formatima i tehnologijama. Stoga je u središtu zanimanja Noći knjige 2018. i pitanje kako tehnologija mijenja naše živote i načine na koje pričamo priče (npr. pod utjecajima društvenih mreža), poteškoće koje ju prate te njihov utjecaj na zainteresiranost za čitanjem.

Temi je moguće pristupiti i na razini sadržaja pa se posvetiti onim djelima iz povijesti književnosti (i šire) koja su se bavila kozmološkim temama i temama leta. Od Šeherezadina letećeg tepiha, preko metloboja Harryja Pottera do Muskova Starmana – mogućnost leta oduvijek je golicala ljudsku maštu u nastojanju da se tijelo, oslobođeno zemljine sile teže (i težine ljudske svakodnevice) uzdigne i poput ptice vine u visine, pretvarajući se u putnika letača, omogućujući (nam) istovremeno nov i začudan pogled na vlastitu stvarnost.

Nalik na astronauta budućnosti koji brzinom svjetlosti svladava kozmička prostranstva, čitatelj se danas pretvara i u vremenskog putnika, a vrijeme provedeno uz knjigu postaje dimenzija koja na poseban način umnogostručuje naš pogled na svijet.

U okviru manifestacije za djecu i mlade je otvoren natječaj za ilustracije i likovne radove koji se provodi u suradnji s Hrvatskom udrugom školskih knjižničara. "Ako knjigu ubacimo u vremenski stroj, kakva će iz njega izići u nekom budućem tisućljeću? Hoćemo li imati sposobnosti da je pročitamo jednim dodirom? Ili ćemo zauvijek uživati u listanju njezinih stranica? Kako će izgledati police knjižnica budućnosti? A tek tiskarski strojevi budućnosti – kakvi li će biti? Hoće li pisci svoja djela pisati na računalima, ili će ona brzinski bilježiti njihove misli?" - pitanja su to koja se ovim natječajem postavljaju našim mladim čitateljima.

Za njih, kao i za sve uzraste čitatelja i ljubitelja pisane riječi diljem Hrvatske neće nedostajati zanimljivog programa. Očekuje se, kažu u organizaciji, da će dan posvećen knjizi i čitanju i ove godine biti obilježen u više od 200 hrvatskih gradova i s više od 1000 prigodnih programa.

Na internetskoj stranici Noći knjige programe mogu prijaviti svi koji žele predvidjeti budućnost, koju kada je u pitanju knjiga, želimo živjeti. Na stranici se mogu preuzeti i vizuali ovogodišnje manifestacije s likom astronauta koji čita knjigu.

Bez panike!

Nedavno je u Zemljinu orbitu lansirana raketa Falcon Heavy, s dva putnika: automobilom Tesla Roadster i njegovim „vozačem" (lutkom astronauta), simboličnog imena „Starman" prema čuvenoj pjesmi Davida Bowieja. Na putu do Marsa društvo mu pravi primjerak knjige „Vodič kroz galaksiju za autostopere" Douglasa Adamsa, objavljen 1979. godine, čiji je futuristički omot krasio utješni natpis „Bez panike!". Poruka je to i ovogodišnje Noći knjige.

„Panike za budućnost knjige nema, pitanje je samo kako će ona izgledati u kontekstu modernog vremena i novih tehnologija", poručuju organizatori, Zajednica nakladnika i knjižara Hrvatske gospodarske komore, Nacionalna i sveučilišna knjižnica u Zagrebu, Knjižnice grada Zagreba, Knjižni blok – Inicijativa za knjigu, Udruga za zaštitu prava nakladnika – ZANA te portal za knjigu i kulturu čitanja Moderna vremena, a ove im se godine pridružila i Hrvatska udruga školskih knjižničara. 

  • 22
  • Ožu

Tržišna vrijednost Snapchata pala je gotovo milijardu dolara nakon što je Rihanna preko društvenih kanala kritizirala ovu platformu i pozvala svoje fanove da izbrišu aplikaciju iz svojih uređaja.

Poznata pop zvijezda napala je kompaniju zbog reklamnih kampanja koje su naljutile i nju i njezine obožavatelje. Kampanjama naziva  “ošamari Rihannu” i “udari Chrisa Browna” Snapchat  potiče svoje korisnike na - obiteljsko nasilje  tvrdi razočarana pjevačiva koja je ovoj društvenoj mreži zadala jak udarac!

Rihanna se svojim fanovima obratila putem Instagrama navodeći kako je “kompanija potrošila znatne svote novaca kako bi animirala nasilje koje bi inače donijelo veliku sramotu žrtvama.”

Iz Snapchata su potom objavili ispriku, napomenuvši da je “oglas odvratan i da se nikada nije trebao pojaviti na njihovoj usluzi”, no šteta je već bila nasesna a zvijezdina reakcija imala je golemi odjek.

Ova kontroverza dovela do je 6-postotnog smanjenja vrijednosti dionica kompanije te da se od petka (16. ožujka) kada je Rihanna podijelila objavu, prebrisalo oko 800 milijuna dolara tržišne vrijednosti Snapchata.

Ovo je već drugi vrijednosni rapidni pad dionica ove društvene mreže. Podsjetimo, prošlog je mjeseca i Kylie Jenner, sestra Kim Kardashian, srušila tržišnu vrijednost aplikacije za milijardu i 300 milijuna dolara nakon štio je u jednoj objavi na Twitteru konstatirala kako nakon kontroverznog redizajna ove društvene platforme više nitko ne otvara Snapchat.

U mjesec dana dvije nasumične objave pop zvijezda i celebritya koštale su Snapchat čak dvije milijarde dolara.

  • 22
  • Ožu

Već dugo se priča o predstavi kazališta Hotel Bulić u kojoj glavnu mušku ulogu igra poznati pjevač Luka Nižetić. Publika je oduševljena njegovim talentom, i baš zbog toga - redakcija HR NEWS PORTALA odlučila je nekoga od vas počastiti s dvije ulaznice za predstavu čija izvedba će se održati u ponedjeljak, 26. ožujka u 19 sati u Tvornici kulture u Zagrebu.

Riječ je o jednoj od bajki iz ciklusa Priče iz davnine kojima je Mažuranićeva stekla svjetsku slavu. U uzbudljivom  glazbeno dramskom putovanju saznajemo što je Potjehova istina. 

Nakon uspješne Šume Struborove koju je također režirala u vlastitoj produkciji Senka Bulić nastavlja istraživanje opusa Ivane Brlić Mažuranić  radom na tekstu Kako je Potjeh tražio istinu, inspirativnom bajkom koja se bavi problemima istine, iskupljenja, grijeha, dobra i zla. Pisan uzbudljivim stilom, oslonjen na fantastičnu mitologiju još je jedan od tekstova koji Mažuranićevu zasluženo uspoređuju s Andersenom i Tolkienom.

Sve što trebate učiniti kako biste baš vi bili sretni dobitnici naše nagradne igre jest kliknuti na ovaj link i na društvenoj mreži Facebook pritisnuti oznaku "sviđa mi se" stranica HR NEWS PORTAL te podijeliti našu FB objavu i u njoj označiti ime osobe koju vodite na predstavu.

Eto, nagradna igra počinje SAD!

Sretno! 

Photo 2. snimio Sanjin Kaštelan

foto: Sanjin Kaštelan

  • 19
  • Ožu

Nekoliko je ključnih elemenata u slikarstvu suvremenog hrvatskog likovnog umjetnika, akademskog slikara Ivice Marekovića, riječ je o dva vrlo izdvojena ciklusa pejzaža i aktova, koji broje znatan broj ulja, tvoreći vrlo profiliran stvaralački opus.

Aktovi Ivice Marekovića čine vrlo privlačnu, senzibilnu nisku aktova s brojnim modelima, različite i raznovrsne građe, nimalo frivolne, uz vrlo odmjereni eros, u skrivenim i tajnim trenucima nagosti , izdvojenosti, kada osobnost izvire u potpunosti jer se nema ni pred čime skrivati, u trenucima vještog popravljanja kose, u gledanju odraza na zrcalu, opuštene, zadovoljne ili nestrpljive, ljute ili radosne, u iščekivanju sudbonosnog trenutka, u razmišljanju, u kratkotrajnom vremenu odmaranja, ali sve vrlo lijepih tjelesnih oblika.

1555392 1387718698203707 2737097391679239506 n

Doista, Mareković je realizirao seriju vrlo rafiniranih aktova, gdje je u prvom planu uz ljepotu nagosti i otmjenost modela, u čvrstom prepletu.

Mareković slika stvarne i imaginarne modele, njegovi su modeli lijepi, gotovo da im se jedino treba diviti, pazeći da se ta lijepost jednostavno ne razbije kao porculanska figurica u nespretnom rukovanju.

10470605 1387719021537008 7390245185606596292 n

No, to su i stvarne žene, djevojke, zanosnih oblina, zavodničkih gesti , atraktivnog izgleda, savršenost njihovih mladih, vitkih tijela ostala je zabilježena u ovom ciklus za vječnost.

Modeli se kreću u pomalo tamnom okruženju uz pojedine dominantne boje koje i daju tada karakter samoj slici, kolor je intenzivan i kao da pomalo prigušuje ne slučajno otkrivenu nagost, izvanrednu liniju ljepote žena.

Lica Marekovićevih modela ne razaznajemo dobro, više ga naslućujemo pokušavajući iz gestualnosti držanje tijela otkriti raspoloženje, otkriti priču koja okružuje golo tijelo.

Zanimljivo je primijetiti kako su geste modela usporene ili su tijela u potpunom mirovanju ili su blago izvijena ili na trenutak samo umirena u očekivanju, s nadom, s tugom, s nejasnim strahom, s čudnim osjećanjem...

Marekovićevi modeli su otmjeni, ponegdje i suzdržani, njegovi su aktovi rafinirani, s iznimno lijepim tijelima i fino odabranim gestama, njegov je ciklus posveta klasičnoj i neprolaznoj ljepoti žene, motivu koji je uvijek moderan i aktualan, nepotrošiv, koji kroz likovnu igru dovodi umjetnika do slike.

1948144 1387719294870314 8537076078189990343 n

U susretu s ovim aktovima gledatelj može i mora uživati jer na čovjeka ništa ne djeluje tako snažno kao nagost, kao nepokriveno, otkriveno tijelo samosvjesnih i sigurnih u sebe djevojaka, ovo su žene koje vjeruju u sebe, u ono što rade, u ono što misle, u ono što žele činiti svim svojim moćima i doživljavati svim svojim emocijama.

                                                           Miroslav Pelikan

  • 18
  • Ožu

Nepopravljivi diletanti, zaključani u svojevrsni ekvivalent, uglavnom disfunkcionalne države, heroji Alana Forda bili su slični svima nama. Nisu znali što rade, ali su nekako isplivali.

Njihovi 'hepiendovi' bili su i ostali naša moralna potpora.


Strip koji je promijenio živote generacija koje su odrastale uz poslovicu Broja 1: "Kaniš li pobijediti, ne smiješ izgubiti!" tiskan je prvi put u Hrvatskoj 1972. godine u izdanju Vjesnika. Scenarist Luciano Secchi i crtač Roberto Raviola, poznatiji pod pseudonimima Magnus i Maks Bunker, u svibnju 1969. godine pokrenuli su u Italiji strip "Alan Ford".
"Kupi dva, plati tri". Natpis na reklamnom plakatu trgovine u brutalno komičnom njujorškom svijetu »Alan Forda« toliko je bolno realan da prosječni čitatelj ni dan danas, odnosno pogotovo danas, ne zna da li bi se na ovu genijalnu satiričku minijaturu smijao ili proplakao.


Čak i oni koji nisu cijenili finu društvenu satiru grupe TNT, vrlo su lako mogli shvatiti što je toliko privlačno u snalažljivom sitnom lopovu koji se predstavlja kao engleski plemić, u lukavom tisućljetnom paraplegičaru koji svojom malom crnom knjižicom s popisom nezgodnih detalja iz prošlosti drži u šaci sve moćnike od stare Grčke na ovamo ili pak u smušenom bivšem njemačkom vojniku koji smišlja najbesmislenije izume u povijesti.
Nema te osobe u koja na svojoj koži bar jednom nije osjetila što je to Ured za istraživanje ruda i gubljenje vrijeme, tko su to tri gradske svinje, (vijećnika) i kakva je to muljaža koju smišlja General War.
Na veći uspjeh Alan Ford je čekao sve do 25. broja, kada se pojavio Superhik, antiheroj koji krade od siromašnih da bi davao bogatima.


Za veliki uspjeh u Hrvatskoj zasigurno je najzaslužniji genijalni prevoditelj Nenad Brixy, koji je jedinstvenim stilom i prepoznatljivim, britkim jezikom u dijaloge junaka unio crni humor kakav čitatelji dotad nisu čuli.
Rođen 1924. u Varaždinskim Toplicama, Brixy je tijekom života bio novinar, romanopisac, komediograf te urednik i pokretač mnogih časopisa. Umro je u Zagrebu 1984. godine. Čak je i scenarist stripa Secchi govorio da je Brixy jedan od rijetkih prevoditelja koji su uspjeli dočarati crnu satiru kojom su obilježeni priča i crtež Alana Forda.
Brojevi Alana Forda i danas se mogu kupiti u prostorijama "Maks Bunker presa" u Milanu. Cijena je unikatnog prvog broja s naslovom "Grupa TNT" 250 eura. A stranicu unikatnih crteža Magnusa i Bunkera ljubitelji stripa plaćaju i do 200 eura.


Legenda kaže da je »Alan Ford« nastao nakon što su Secchi i Raviola krajem šezdesetih odlučili napraviti parodiju na Jamesa Bonda. Za naslovni lik plavokosog naivka Magnusu je poslužio Peter O'Toole, a lik Broja Jedan uveden je tek u 11 epizodi.
"Alan Ford" je bio i još uvijek je daleko više od običnog stripa, priča o jednom vremenu, odrastanju, gotovo dio urbane kulturne baštine jednog društva, zbog čega su brojne generacije hrlile na kioske i s nestrpljenjem iščekivale nastavke novih zgoda Alana i tajnih agenata okupljenih u grupi TNT.
Dio genija stripa je i način na koji je crtan i na koji su prikazana razna emotivna stanja protagonista. Meka i elastična Magnusova linija je inovativno balansirala u potpuno novoj zemlji između realizma i karikature, s dotad neviđenim načinima da se vizualno prikaže stid, zbunjenost, bijes, arogancija, glupost i druga emotivna stanja. AF je postao jedan od vrlo rijetkih primjera kako se jedan strani kulturni artefakt 'primi' u novoj sredini i postane neodvojivi dio kulturne baštine zemlje primatelja.


Za strip je bila važna i njegova dostupnost na kioscima, zatim veličina od 22 x 14 cm zbog čega je bio pogodan za nošenje u džepovima, čitanje u autobusu ili ispod školske klupe.


"Kupite cvijeće voljenoj ženi, ali ne zaboravite i na vlastitu! (citat)

 

Ivan Remeta Johhny

  • 18
  • Ožu

Okolnosti ne čine čovjeka, one ga otkrivaju. U okolnostima u kojima djeluje i umjetnički doprinosi kulturnoj sceni, kazalište Hotel Bulić STVARA umjetnost koju živi. I tako od 2001. godine kad se Senka Bulić drznula osigurati sebi i kolegama slobodu umjetničkog stvaranja lišenu popularizacije, konvencija, ponavljanja i kopiranja, bespotrebnih vanjskih efekata i apsurda koji publici skreću pažnju s bitnog.

 

IMG 1182Od prvog postavljanja Copijeva djela u Hrvatskoj 2009. "Evita" o posljednjim danima bolesti Evite Peron, pa sve do današnjeg dana - Hotel Bulić mnogo je više od samog kulturnog odmorišta na autoputu crvenih zastora s recepcijom za snove na kojoj radi redateljica i glumica Senka Bulić - koja Vas dočekuje s ironičnim osmjehom i upućuje u sobe svoje suvremene nadrealnosti. Iz tih razloga s potpunim opravdanjem usuđujemo se reći - od uprizorenja Ibsenove drame NORA koja je tematikom obilježila prekretnicu u razvoju europske dramaturgije nije za očekivati ništa manje. 

"Jedno od najvažnijih i najizvođenijih djela svjetske književnosti uzimamo kao polazište za istraživanje problema koji jednako intenzivno skandaliziraju i uznemiruju od praizvedbe teksta. Želimo ući u novo čitanje temeljnih pitanja koja otvaraju prostor za suvremene umjetničke perspektive. Namjera nam je istražiti motivaciju Nore u transformiranom društvenom kontekstu u kojem se otkrivaju novi mehanizmi pritisaka. Promjenom društvenih, političkih i ekonomskih okolnosti mijenja se i izvedbeni fokus priče o Nori. Prostori koji su se činili emancipatorski, kao proširenja slobode, ispostavljaju se kao regresivni.Koji su dometi pobune i mjesto slobode u visoko materijalističkom društvu? Kakav je odnos intimne i društvene represije? U što se Nora kao nagovještaj pobunjenog čovjeka pretvara kad je se uvede u suvremeni kontekst naoko brojnih izbora, a zapravo reduciranih mogućnosti? U kojoj mjeri nove društvene okolnosti mogu radikalizirati potrebu za promjenom?" - kažu nam uoči nove izvedbe Nore koja će se održati 25. ožujka u 20 sati u Tvornici kulture iz kazališta Hotel Bulić.

IMG 1243

Ova izvedba nije premijera, ali u društvu posebno senzibiliziranom za tematiku položaja žene u društvu izrazito dolazi pod reflektor javnosti upravo zbog Ibsenove teze koju je istaknuo u svojoj najslavnijoj drami kako "žena u modernom društvu ne može biti svoja". Hoće li nakon istanbulske konvencije na kojoj se lome nažalost već otupjela medijska pera, i dalje društvom upravljati "veliki" i "snažni" muškarci i njihove FIX ideje?

 

Hoće li se pokoji novinar drznuti uredniku predložiti intervju sa Senkom i Helenom koje su i u posljednjem zajedničkom ostvarenju "Egzorcizam" zadivile publiku jačinom izvedbe i ekspresivnošću kako verbalne tako i neverbalne pokretljivosti u liku kojeg su glumile? Teško kultura dolazi među medijske retke, no pojedinci se i dalje trude taj čudnovati iščeznuli pojam (ne)kulture zadržati pod titravom žaruljom javnog svijetla. Ono bi trebalo obasjavati ulice i gradove, a ne stolove individualaca razigrane mašte. No, baš kao što je Teslina žarulja, koliko god tada čudno bilo, zasvijetlila jače od Edisonove, tako i ovaj tračak nade postaje jači od crne kronike i brejking njuzova u kojima namješteni likovi na pozornici života igraju sebi važne role misleći da će tihi pljesak prije turske sapunice prikriti zvuk ispadanja ukradnih novčića siromaha koji za to plaćaju nacionalnu dalekovidnicu. No, ona ionako postaje stara kutija LCD oblika. Danas, moderan čovjek selektivno bira sadržaj i gleda ga na mobitelu. Nora je žena koja napušta obitelj, a mi pravila dizanja čitanosti. Bez pisanja drugog kraja, dolazimo na ovu izvedbu i pokrećemo novu kolumnu #kazališnapatrola. Tko želi nek čita - tko ne želi nek skrola dalje. Sapieni sat!

U predstavi glume Helena Minić Matanić, Marko Cindrić, Lucija Šerbedžija, Igor Kovač i Darko Japelj.

Scenografiju osmišljava Silvio Vujičić, a kostime Oliver Jularić, oblikovanje svjetla potpisuje Tomislav Maglečić, a tona Branimir Božak. Režiju drame koja sadrži najpoznatije lupanje vratima u povijesti dramske literature potpisuje osebujna Senka Bulić.

 

Nenad Hervatin

IMG 1260

 

Kulturna patrola HR NEWS PORTALA u svoj je fokus ubacila ovu izvedbu kao najavu nove kolumne "Kazališna patrola" koja od travnja kreće na našim internetskim stranicama. Budite i vi dio patrole, svoje karte za predstavu kupite ovdje a onda nam na email Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite. šaljite svoja zapažanja i komentare koje ćemo uključiti u svoj kulturni izvještaj. 

Fotografije je snimio Marko Ercegović.

ULAZNICE u pretprodaji 50kn na dan predstave 70kn.

Vidimo se 25. ožujka u 20 sati u Tvornici kulture!

 

  • 16
  • Ožu

Davno ju je jazz pjevačica Ella Fitzgerald opisala kao neobičnu ženu koja je bila ispred svoga vremena, a toga nije bila svjesna. Marilyn Monroe, rođena je kao Norma Jeane Baker.


Ako već dugo niste pročitali nijednu pjesmu, evo dobre prilike.


"Gospodine primi ovo dijete cijelom svijetu znano po imenu Marilyn Monroe iako to uistinu nije njeno pravo ime (ali Ti poznaješ njeno pravo ime, ime siročeta silovanog u devetoj godini i trgovkinje koja se pokušala ubiti u šesnaestoj) i koja sada dolazi pred tebe bez ikakvog make-upa bez svojeg agenta za odnose s javnošću bez fotografa i bez potpisanih autograma poput usamljenog astronauta suočenog s galaktičkom noći.
Još kao mlada sanjala je sebe golu u crkvi (kako piše u TIME magazinu) pred prostrtim mnoštvom pognutih glava i morala je hodati na prstima kako ne bi uznemirila glave. Poznaješ naše snove bolje od psihijatara. Crkva, kuća, pećina, sve je to sigurnost majčinih njedara ali ima tu još nešto više od toga … Te glave predstavljaju njene obožavatelje, to je jasno (gomila glava u tami i zraka probijajuće svjetlosti).


Ali hram nisu studiji 20th Century Foxa. Hram – od mramora i zlata – hram je njenog tijela gdje Sin čovječji s bičem u ruci istjeruje mjenjače novca 20th Century Foxa koji su Tvoju kuću molitve pretvorili u lopovsku izbu. Gospodine u ovom svijetu kontaminiranom grijehom i radioaktivnošću sigurno nećeš biti strog prema njoj koja je samo jedna mala prodavačica. Ona je poput svih djevojčica sanjala kako će postati filmska zvijezda. I njen san je postao stvarnost (ali ona koja živi u Technicoloru).


Ona je samo glumila po scenariju koji smo joj dali. – Scenariju naših osobnih života – a to je bio jedan apsurdni scenarij. Oprosti joj Gospodine i oprosti nama ostalima zbog našeg 20th Centuryja zbog te super-kolosalne produkcije na kojoj smo svi radili. Gladovala je za ljubavi a mi smo joj ponudili sredstva za smirenje. Za njenu tugu, zato što nismo sveci, predložili smo psihoanalizu. Sjeti se Gospodine njenog rastućeg straha od kamere i njenog zaziranja od šminke – inzistiralo se na šminkanju po svakoj sceni – i kako je njen užas rastao sve veći i kako je sve više kasnila u studije.
Poput svake prodavačice u dućanu ona je sanjala postati zvijezdom kinematografa. I njen je život bio nestvaran isto kao i jedan san interpretiran i arhiviran od psihijatra. Njene su romanse bile poljubac sa zatvorenim očima a kada bi otvorila oči našla bi se pod reflektorima i onda bi ugasili reflektore! Skinuli bi zatim oba zida sobe (bila je to filmska scenografija) u međuvremenu bi režiser odšetao s notesom u ruci jer scena je već bila snimljena. Ili poput plovidbe na jahti, poljupca u Singapuru, plesa u Riju primanja u zdanju vojvode i vojvotkinje od Windsora viđena u uskoj sobi njenog bijednog apartmana. Film je završio bez posljednjeg poljupca. Našli su je mrtvu s rukom na telefonu. A detektivi nisu mogli otkriti koga je to htjela nazvati.
Bila je poput nekog tko je izabrao jedini prijateljski glas i čuje samo onaj snimljen na kazeti koji kaže: WRONG NUMBER. Ili poput nekog ranjenog od gangstera koji posiže u grču za isključenim telefonom. Gospodine: Tko god je bio taj koga je željela nazvati i nije ga zvala (možda je to bio nitko ili Netko čiji broj nije zapisan u telefonskom imeniku Los Angelesa) odgovori joj na poziv Ti!"

- Ernesto Cardenal- nikaragvanski katolički svećenik, pjesnik i učenik Thomasa Mertona


Osim što je bila iznimno inteligentna i iako se nikad nije školovala, Marilyn je jako voljela čitati, brzo je upijala i bila je jako znatiželjna. Marilynina polica za knjige bila je zbilja impresivna. Naime, u vrijeme svoje smrti imala je više od 400 svezaka koji su uključivali i nekoliko prvih izdanja. Od tisuću snimljenih fotografija najviše je voljela one na kojima je čitala. Kada ju je redatelj jednom uhvatio kako čita mladog pjesnika Rainera Mariju Rilkea, pitao ju je kako ga je izabrala.
– Kada u noćnim satima ne znam što bih radila, idem u knjižaru Pickwick na Hollywood Boulevardu. Slučajno otvaram knjige i kada naiđem na stranicu ili odlomak koji mi se sviđa, uzimam tu knjigu, a sinoć mi se svidjela ova. Je li to loše? –
- Ivan Remeta (Johnny)

  • 14
  • Ožu

Suvremeni hrvatski likovni umjetnik, akademski kipar Mata CROata (Mate Turić), istaknuti je pripadnik aktualne likovne produkcije, autor vrlo zapaženog opusa, raznovrsnih motiva, izvedenih u više vrsta kamena, od kojih se posebice ističe opus jedara. Ovih se dana predstavlja s novom samostalnom izložbom KAMENA JEDRA NADE u zagrebačkoj galeriji Specijalne policije gdje je od jučer izloženo nekoliko desetaka njegovih radova koje itekako vrijedi pogledati.

Xxx Gospodine Turić, u posljednje vrijeme kombinirate više vrsta materijala, kamen, staklo,metal ,osobito u ciklusu jedara?
===Da, tu je i krom, karbon. U jednoj sam kombinaciji zabijao čavle u kamen.

Xxx Pojavljuju se i prorezi u kamenu, imamo prorezana kamena jedra.
=== Da, kombinirao sam skulpturu i sliku, s rasvjetom i bojom, vrlo efektno. Zapravo, sve je prije nekog vremena i počelo s prorezom, da bi se nakon toga, sve prirodno i logično nastavljalo. Ja volim inovaciju u umjetnosti i slobodno me se može smatrati umjetnikom inovatorom.

xxx Što očekujete u tim raznolikim kombinacijama kamena s različitim materijalima?
===Volim raditi, isprobavati, istraživati kombinacije s onim materijalima na način na koji se do sad nije radilo, barem ne postoje podaci o tome. Kamen je temeljni materijal, najstariji i najteži.

xxx Atelijer je prepun novih radova, skulpture su sve veće, voluminoznije?
===Da, svakodnevno ozbiljno radim iako je kiparstvo veoma težak posao, između ostaloga ili na prvom mjestu, u fizičkom aspektu.

3 727x1024 600x700

xxx Radite i s različitim vrstama kamena?
===Da, radio sam i s prilepskim kamenom, sada radim s travertinom, ali i s drugima. Istražujem mogućnosti.

xxx Pored inovacije za vas je karakteristična i znatna doza radoznalosti u istraživanju. Dopušta li kamen ostvarivanje tih širokih mogućnosti, velikih očekivanja?
===Kamen dopušta puno manje nego slikarstvo. S kamenom sve ide sporo. Kamen zahtijeva i jako puno znanja.

xxx Tretirate niz motiva u atelijeru?
=== Da, tu su jedra, sakralni motivi, ribe, aktovi, Ništa mi nije strano.

Xxx U posljednje vrijeme formati su sve veći.
=== Da bi se napravila dobra skulptura ne treba se kamena bojati. Znate kamen ne dopušta greške, jedan krivi potez sve upropasti. Služim se raznim alatima i starim ali i modernim.

xxx Koliko ste do danas proizveli skulptura u kamenu?
===Sigurno preko 500 komada, u raznovrsnim formatima. Moji su ciklusi rukopisno vrlo prepoznatljivi.

Xxx Najveći dio svoje produkcije prikazali ste na brojnim samostalnim izložbama, bilo ih je preko trideset?
===Da, nastojim da na svakoj samostalnoj izložbi izlažem uvijek novo, ne želim se ponavljati u izlaganju, uvijek novo i u inozemstvu i u kod kuće.

Xxx Ipak, spomenimo na kraju i jedan apsurd, vezan za Vas i Vaš rad, Vi još uvijek niste član ULUPUH-a?
===Tako je, odbili su me, vjerojatno ne ispunjavam njihove kriterije, unatoč ALU, aktivnog rada i izlaganja, vrlo pozitivnog odjeka javnosti i kritike.

Xxx Što je novo u atelijeru?
===Radim na novoj seriji jedara, jedra s čavlima,


Miroslav Pelikan

  • 13
  • Ožu

H:  Mlada nada na hrvatskom estradnom nebu zove se DOMENICA. Kako biste sebe opisali čitateljima i gledateljima HR NEWS-A?

D: Domenica je 25-godišnja apsolventica Umjetničke akademije sa adresom u Splitu koja svaki slobodni trenutak provodi na rodnom otoku Korčuli.
Kratko i jasno! :)


H: Vaša pjesma "vidi se iz aviona" u izdanju Tonice Records u samo četiri mjeseca dosegla je gotovo 4.5 milijuna pregleda. Jeste li se nadali takvom uspjehu?

D: Sjećam se točno kada je izašla prva pjesma 'Kad sam s tobom' i prvih pet tisuća pregleda. Stalno sam se pitala tko su ti ljudi, tko sluša moju pjesmu.. Činilo mi se tada da je to i previše pregleda za nepoznatog izvođača, tako da nisam ni mogla sanjati da će imati milijunske preglede. Presretna sam što brojke iz dana u dan rastu i zahvalna svim
ljudima koji me slušaju.

IMG 8338
H : Odakle potječe Vaša ljubav prema glazbi? Kako se rodila?

D: Rođena sam na najmuzikalnijem otoku - Korčuli, koji je dao brojna velika imena u glazbi. Osim toga, moja mama mi je prenijela ljubav prema glazbi koju sam njegovala od ranog djetinjstva kasnije kroz školu i akademiju. Glazba je moja velika ljubav i poziv.


H: Gdje se vidite u budućnosti?


D: Da ste me pitali prije par godina gdje se danas vidim, vjerojatno vam ne bih znala reći ili bi odgovor bio drukčiji od stvarnosti. Glazba je definitivno moja ljubav, nešto što me pokreće, kroz razne oblike – od pjevanja do podučavanja. Tako da se definitivno vidim u glazbi, to je jedino što mogu reći sa sigurnošću.

IMG 0227
H: Što najviše slušate od glazbe u Vaše slobodno vrijeme?

D: Glazba koju slušam je raznolika, ovisno o raspoloženju. Volim slušati od klasike do glazbe 90-tih, stranih – domaćih. Dobra pjesma uvijek privuče bez obzira tko joj je izvođač i mogu je slušati danima da mi ne dosadi.

H: Imate li Vi glazbene uzore?

D: Uzora nemam, ni na domaćoj ni na stranoj sceni. Ima dosta izvođača koje volim, ali nekako ne smatram ih uzorom. Volim više slušati pjesme i tome posvećujem više pažnje nego samom izvođaču.

H: Kako uspješno savladavate tremu?
D: Ne mogu reći da imam baš onu klasičnu tremu, više je to neka vrsta pozitivne treme da prođe sve onako kako treba. Mislim da je to dobra trema jer znači da ti je stalo do nečega.

H: Biste li ikad voljeli našu zemlju predstavljati na Eurosongu?


D: Mislim da je to preveliki teret, odgovornost i jako hrabra odluka svih koji idu predstavljati neku zemlju. Izložen si komentiranju, što na jedan način smatram da je ok, a u drugi da ponekad ljudi malo i pretjeruju jer su svi previše opterećeni finalnim poretkom. Zbog svih tih okolnosti, ne znam bili željela nositi takvu odgovornost..

IMG 0210

H: Jeste li čuli pjesmu "Crazy" kojom će nas na najvećem svjetskom glazbenom natjecanju ove godine u Portugalu predstavljati Franka Batelić? Što mislite o pjesmi i kakvo joj mjesto prognozirate?

D: Mislim da je aranžmanski definitivno drukčija i 'modernija' od prijašnjih pjesama koje je Hrvatska imala na Eurosongu. Franka je prije svega vrhunski vokal, te se nadam da će to tamo i pokazati, naravno da se nadam velikom uspjehu! Držim fige i navijam!

H :Kakvi su Vaši planovi za budućnost?

D : Općenito, moja cijela priča je započela spontano, korak po korak. Voljela bih da tako i ostane. U životu ne volim previše planirati, neke stvari jednostavno treba pustiti da idu same svojim tokom.

H: Što biste poručili mladim djevojkama koje Vas smatraju svojim uzorom?

D: U današnjem svijetu u kojem su se neke moralne vrijednosti izokrenule, treba se truditi ostati autentičan i iskren. Mislim da svima treba biti cilj ostaviti neki svoj trag, kojeg će ljudi kao takvog prepoznati.

 

Redakcija HR NEWS PORTALA zahvaljuje Domenici i želi joj mnogo sreće u daljnjem osvajanju glazbenog tržišta uz pozivm svim čitateljima i gledateljima da pogledaju njezin HIT uradak "Vidi se iz aviona" klikom na link. 

  • 12
  • Ožu

Suvremeni hrvatski likovni umjetnik, akademski slikar i grafičar, Munir Vejzović rođen je 1945.g. u Doboju, diplomirao je na zagrebačkoj ALU u klasi prof. Mezdjića, izlagao je na brojnim samostalnim izložbama u domovini i inozemstvu, višestruko nagrađivan a o njegovom je radu objavljeno nekoliko monografija. I danas je cjelodnevno aktivan u svome atelijeru, nastojeći se u svakom trenutku približiti onoj zamišljenoj slici magične moći koju svi umjetnici stvaraju u svojim mislima i idejama već na početku umjetničkog angažmana.

Vejzović 4

Vejzovićev atelijer prepun je novih slika, izvedenih u ulju i na vrlo različitim formatima (male formate spaja u jedinstveni diptih), od malih do srednjih i velikih, uz niz motiva s kojima se slikar često susretao i ogledao u tišini radnog prostora, od Adama i Eve, grupe figura, mitoloških prizora, krajobraza i trgova, sve izvedeno u iznimno snažnoj kolorističkoj ekspresiji, gotovo se čini, u jednom mahu, u jedinstvenom žestokom potezu koga čini nekoliko stupnjeva.

Vejzovićeve slike tradicionalno odišu silnom, eksplozivnom energijom, koja se doista, umalo može i dodirnuti i osjetiti njezinu moćnu vibraciju, bez obzira je li riječ o manjem ili posve velikom, ali svakako uvijek jednako zahtjevnom formatu.

Vejzović 7

Munir Vejzović autor je iznimnih ciklusa u kojima dominiraju kompozicije trenutaka ili događaja a koji su ključne sastavnice u njegovom, vrlo osobnom i posebnom stvarno nestvarnom svijetu, kada sve istodobno izgleda krajne realistično ali i fantazmagorično.

Vejzović prikazuje svijet i pojedinca, i sebe i druge, na sebi svojstven način, vrlo prepoznatljivog i specifičnog rukopisa, vehementnog poteza, nedvojbene sigurnosti i povjerenja u ideju i zamišljaj o tome kakav dojam okolina, bliža i dalja, ostavlja na umjetnika.

Vejzović 15

Osobito se u posljednje vrijeme ističe slikarev rad na izradi murala na velikom zidu u dnevnom boravku, visine oko četiri metra, jednako tako impresivan dojam ostavlja i svježina
palete , vatromet, erupcija boja koja prekriva svaki četvorni centimetar platna.

Munir Vejzović pripada grupi umjetnika, koja se veseli i raduje svakom novom susretu s bojom i bjelinom platna, iznova se suočavajući s vidljivim i skrivenim opasnostima i zamkama znanih i neznanih motiva.

Vejzović neprestano portretira život, njegovu nesvakidašnju radost i dnevnu tugu, bilježeći na svojim slikama mnogobrojne fragmente koji onako razmrvljeni čine razdoblje od rođenja do smrti.

Vejzović 9

Naravno, i na ovim se slikama osjeća dašak erotskog zanosa, ljubavne igre, razočaranja i ushita, bljesak ljubavi i tama samoće, dodiri i mirisi, trenutak kada dvoje postaje jedno.

Nove slike izrazito visokog dometa Munira Vejzovića skladno se i logično nastavljaju na niz stvorenih djela u proteklim godinama i decenijima, tvoreći zaokruženu i jasno definiranu slikarsku cjelinu.

Miroslav Pelikan

HR News

HRnewHR logo

HR News je neovisni istraživački portal u vlasništvu fizičke osobe. Svi objavljeni članci činjenično su potkrijepljeni dokazima. Svaki autor osobno odgovara za iznesene neistine suprotno objavljenim Uvjetima korištenja i stavci o odgovornosti.

Web stranica HRnews.hr koristi kolačiće kako bi omogućili bolje korisničko iskustvo. Više o kolačićima. Za nastavak pregleda i korištenja web stranice HRnews.hr kliknite na Slažem se